≡ Menu

The good times are over: maternity grant and childrens allowance are being cut back/ Prispevky na deti a porodne se od ledna (bohuzel!) snizuji

WARNING: this post is going to be VERY boring for someone who is NOT a Czech mother living abroad. For that reason I am not even going to attempt to translate it into English. If you are a Czech mother living abroad pull out your handkerchief and weep because the good times are over…..

CZ: Kamaradka mi poslala novinky ohledne prispevku na deti a porodneho. Jeden poplatek se snizuje a druhy (porodne) plati jen pro prvorodicky. Ano, je na case vytahnout si vsechny ubrousky a kapesniky co mate po kapsach a horce si zaplakat.

Příspěvek:

Dosud pobírají rodiče u čtyřleté varianty rodičovský příspěvek v základní výměře, tedy ve výši 7600 korun měsíčně, do 21 měsíců věku dítěte. Od ledna bude příspěvek v základní výměře poskytován pouze do dovršení desátého měsíce věku dítěte.

Sníženou výměru, tedy 3800 korun měsíčně, tak rodiče na čtyřleté rodičovské dovolené budou pobírat již od desátého měsíce věku dítěte na rozdíl od současného 22. měsíce.

V konečném důsledku tak rodiče ve čtyřleté variantě dostanou celkem o 57 000 korun méně, než když zvolí tříletou variantu. V současnosti je to méně pouze o 11 400 korun.

Žádost o tříletou variantu nejpozději do konce ledna

Rodiče, jejichž dítě v lednu 2011 dosáhne věku devíti měsíců a kteří volbu tříleté varianty čerpání dosud neprovedli, ji přitom mohou uskutečnit pouze do konce ledna 2011.

Jinak budou automaticky čerpat čtyřletou variantu. Rodiče, kteří budou mít dítě starší 10 a mladší 23 měsíců, mají čas na volbu do konce února.

Období pro volbu dvouleté varianty čerpání, kdy rodičovský příspěvek činí 11 400 korun měsíčně, zůstává stejné, tedy do konce 22. týdne života dítěte, respektive do 31. týdne, pokud se ženě při porodu narodilo více než jedno dítě.

Nárok na dvouletou variantu čerpání je ovšem pouze tehdy, když mateřská nebo peněžitá pomoc dosahovala při narození výše 380 korun denně.

Porodné

Od 1. ledna se změní také přiznávání porodného. Zatímco v současnosti na něj mají nárok všechny ženy, které porodí dítě, od příštího roku to budou pouze prvorodičky. Pro nárok se dále bude posuzovat příjem rodiny, který nesmí přesáhnout 2,4násobek životního minima.

Pro stanovení životního minima se přitom započítává i narozené dítě. V praxi to znamená, že pokud se dítě narodí osamělé matce, je hraniční příjem, do něhož porodné náleží, 10 752 korun.

U prvního dítěte páru bude hraniční příjem pro nárok na porodné 16 992 korun. Výše porodného bude 13 000 korun. Pokud se ženě narodí více než jedno dítě, dostane 19 500 korun.

If you liked this post buy me a coffee! (Suggested:$3 a latte $8 for a pound) Thanks!

56 comments… add one
  • Sona January 4, 2011, 10:43 pm

    Taky je dulezite vedet, ze my tady v USA nemame narok na to zadat si o triletou variantu i kdyby nase deti zrovna spadaly do vyse uvedeneho casoveho obdobi. Jelikoz nepobirame materskou ani neplatime nemocenske pojisteni je nam 4 leta varianta pridelena automaticky a nemuzeme to zmenit.
    Tady je clanek:
    http://finance.idnes.cz/viteze.asp?r=viteze&c=A101229_1506345_viteze_bab

  • Tanja January 4, 2011, 11:41 pm

    Aha, tak to jsem nevedela. Diky za info! A diky za prilozeni clanku 🙂

  • Andrew January 5, 2011, 8:38 am

    “this post is going to be VERY boring for someone who is NOT a Czech mother living abroad.”

    Yep, you are right about that 😉

  • Jaroslav January 5, 2011, 10:20 am

    Mozna ze si lide v cesku uvedomi,ze mit deti je obrovska zodpovednost.Zodpovednost pro rodice, ne pro spolecnost v ktere zijeme nebo pro vladu kterou jsme si zvolili.

  • Eva Z January 5, 2011, 11:42 am

    To jsem nepochodila, Sono. Kdyz v USA nic nepobiras ani neplatis, tak proc to neni jedno jestli trileta nebo ctyrleta varianta? No a taky tam nerikaji, ze behem materske muze jit matka klidne do prace, takze nejen vezme praci tomu, co tam byl za jeji nahradu, ale take pobira plat a jeste penize od statu. To se mi zda dost nespravedlive. Tak nevim, proc matky placou. Tady v USA je nejaky matersky prispevek ci materska dovolena vic jak 6 tydnu?

  • Eva Z January 5, 2011, 2:13 pm

    Myslela jsem “to jsem nepochopila”, ne “nepochodila” 🙂

  • Tanja January 5, 2011, 6:09 pm

    Mimochodem se mi ulevilo, protoze se nase Evicka narodila jeste 2010 :))
    Stejne se citim vinne, takhle ty pridavky pobirat, ale kdyz nam to vlada nabizi, tak proc ne? Alespon tim ziska vice ceskych obcanku!!!

  • Marketa January 5, 2011, 9:20 pm

    Ahoj holky, vy vypadate jako znalkyne ;)poradite mi, prosim? malej se mi narodil v roce 2009, ale dlouho jsem cekala na ceskej rodnej list- dostala jsem ho az ted. O davky jsem si ale zadala uz pred rokem, prijali to a pozastavili rizeni s tim, ze mi to bude doplaceno zpetne. Mam na to porad narok? Udajne byla v kvetnu nejaka novela, ze matky v zahranici nemaji na rodicovsky prispevek narok uz vubec, plati to jenom pokud bydlite v EU, nebo i kdyz je bydliste v US? Diky za odpoved.
    Jinak teda musim rict, ze davky v CR jsou fakt stedre, kdyz to vykladam sousedum, tak koukaji jak blazni 🙂

  • Tanja January 6, 2011, 12:23 am

    Ja bych rekla, ze jo ale asi si zavolej na konzulat. Doufam, ze dostanes hodnou a vstricnou pani ( po telefonu).

  • Eva Z January 6, 2011, 10:36 am

    No ceske obcanky ziskaji, ale na co jim jsou, kdyz tam nebydli, neplati dane a nijak se nepodileji na hospodarstvi a kulture? Samozrejme, ze kazda koruna je dobra a kdyz to davaji, proc nebrat, take bych si o to asi pozadala, penez nikdy neni dost, zvlast kdyz ma clovek male dite, ale principielne si myslim, ze ty penize misto do zahranici maji nechat doma.

  • Tanja January 6, 2011, 6:16 pm

    Ja s tebou Evo souhlasim. I kdyz kulturne si myslim, ze moje dcery (doufejme!) necim prispeji, az budou velke – nebo vlastne i za par let – budou ucit Americany o ceske kulture a snad je i ucit par ceskych slovicek. Ale s tema danema mas pravdu.
    Ale co treba, kdyz ma clovek kluky? Nemohly by je teoreticky prinutit jit do ceske armady v pripade, ze bude valka? Jestli si to dobre pamatuju, tak je vojensky vycvik v Cechach povinny…nebo si to uz pletu?

  • Eva Z January 7, 2011, 11:11 am

    Tano, vojna uz povinna neni. Armada je jen profesionalni. Coz si myslim je dobre, aspon jde do armady jen ten kdo chce a koho prijmou (maji pry docela prisne podminky). Takze do valky asi nepujdou, nez pujde Cesko do valky, to uz tam nasi synove davno budou s Amikama 🙂

  • Kimmie January 7, 2011, 11:48 am

    I’m not a Czech mommy. I find it very intersting though. I feel the government decided to do this. Because, “certain” people are abusing the system by just having babies to collect money. Unfortunately, the Czech women that are having children to truly love and care for them are going to suffer from this. And, the children as well. This money was created at the beginning so children could stay at home for their first 3 years.

  • Lanie January 8, 2011, 3:34 pm

    Ja si myslim, ze Cesky a Slovenky si neuvedomuju, ake su su stastlive, ked mozu vobec ostat s dietatom roky doma, zamestnavatel im drzi miesto, dane za nehnutelnost su nominalne, skoly zadarmo… Nestazujem sa, ale v USA je mat dieta pre slusneho cloveka luxus, pokial nechce robit do 80tky alebo byvat v gete, aby dieta malo skolu zadarmo…

  • Tanja January 9, 2011, 12:52 pm

    Hi Lanie,

    to ze jim v Cechach/na Slovensku drzi dva (nebo tri?) roky misto je opravdu ohromne. Tady nejen ze ti nedrzi misto, ale take se mnohem hur schani, jelikoz jsi uz 3 roky nebyla v brandzi, tudis se musis priucovat (a za to tvuj zamestnanec plati, coz se mu nelibi). Ja jsem vystudovala biotech a v tomto oboru je to VELKY problem, jelikoz se tato veda vyvinuje rychlosti blesku.

  • Tanja January 9, 2011, 12:55 pm

    Kimmie,
    what’s also crazy is that single moms get higher maternity grants which in turn discourages people from getting married!

  • Kimmie January 9, 2011, 8:40 pm

    You are totally right!! I heard about that!!! Jak se ma mimi????

  • Lanie January 10, 2011, 5:39 am

    Tani,

    my zatial dietatko este len planujeme, ale doma sa zostat tri roky nechystam, to by som mohla na nejaku tu karieru zabudnut… Vymeskat z prace tri roky je riadny kus casu. Nastastie mam flexibilnu pracu, kde sa da so sefkou dohodnut, ked potrebujem ostat doma, ked je vonku snehova metelica, pracujem z domu, co je idealne pre matku s dietatom. No a od jedneho roka by sme chceli uz male davat do jasli. Podla mna Amerika vobec nie je socialna krajina, na rodinu tu kaslu, oni maju imigrantov, takze ludi tu bude vzdy dost, o vlastnych ludi sa starat nepotrebuju. Amerika je dobra pre mladych, single ludi, ktori pracuju od svitu do mrku, nasetria peniazky a potom si idu zalozit rodinu do socialnejsieho statu.

  • Eva Z January 11, 2011, 10:14 am

    Lanie, v necem mas pravdu. Je to proste kapitalisticky stat a deti muze mit jen ten, kdo si to muze dovolit. Myslim, ze to ale neni tak hrozne, spousta lidi deti ma a zvladaji to i s praci a se vsim. Jen hold nejsou jeste navic nikym dotovani. Na druhou stranu tady take clovek nemusi zit, ze jo, muze se prestehovat jinam. Vsude jsou nejake vyhody a nevyhody, v Cesku/na Slovensku ti zase daji pridavky a materskou, ale v praci nevydelas skoro nic, pokud nepodnikas a ani tam uz to tak sladke nebude.

  • Lanie January 11, 2011, 12:54 pm

    Evi,

    … alebo ten, kto nema nic, na ich deti sa poskladame my ostatni:) To mas pravdu, na Slovensku by sme az tolko nezarobili… Na druhej strane, ked sa clovek snazi, zarobi aj tam. Ano, kopec ludi ma v USA deti, ibaze su zadlzeni az po usi a do prace budu chodit, kym budu zivi (vacsina).

  • Eva Z January 11, 2011, 1:05 pm

    No asi tak, vsude je neco! Proto take neplanuju mit 5 deti, ale asi jen jedno (a i to uz bude az az, ted nemyslim na penize, ale spis na starosti)… 🙂

  • Lanie January 11, 2011, 3:04 pm

    Tak, tak, na radosti aj starosti jedno staci:)

  • Tanja January 11, 2011, 3:31 pm

    No ja si myslim, ze mit deti v Americe zas az tak drahy neni, jenom se clovek musi finance trosku prizpusobit (uskromnet). Americani si koupi obrovsky baraky, pak si koupi obrovske 3 auta, pak do toho 3 deti a platit za preschool a za sporty….no to se nedivim, ze zbankrotujou. Ja si vzdycky rikam, proc si nevymenili sveho Lexuse za nejakou pouzitou Toyotu a misto 3 aut maji jenom dve, odstehujou se z 5-ti pokojoveho baraku u more nekam do vnitrozemi a to do 3-pokojoveho domu a hned ma clovek min stresu s penezma. Proste vyplati se byt setrivej…neboli ‘frugal’ jak se tomu tady rika 🙂

  • Eva Z January 12, 2011, 7:30 am

    Ale ale Tano, a kde si budou deti hrat, kdyz nebude game room a kde budou sledovat filmy, kdyz neni media room, kde budou spat hoste, kdyz nebudou extra guestrooms a kde budou rodice entertain, kdyz nebudou dva obri obyvaky….:D Ty jsi jeste ze stare (ceske) skoly! Setrit jeste neni v Americe moderni, ale mozna ze uz pomalu zacina byt!

  • Lanie January 12, 2011, 12:57 pm

    Evi:))

    Tani,

    aj ja si myslim, ze mnohi Americania nevedia setrit…
    Daycare nas vsak tiez bude stat 1o00 dolarov mesacne… A potom sukromna skola az do ukoncenia strednej tiez tak nejak (verejna skola je tu nepouzitelna). Vy mate slusne public schools?
    Podla mna ide o to, ze ludia setria na nespravnych miestach – nasi susedia napriklad ziju z jedneho platu (on je policajt, len teraz nastupil, cize plat je smiesny), ale maju dve nove auta, Tivo a cable a kadejake somariny. A vies kde setria? Na jedle…

  • Tanja January 12, 2011, 1:33 pm

    Evo: :))))
    Lanie: no na a jidle v Americe mi prijde to nejzbytenejsi, kde setrit. vzdyt jidlo je preci tak levne! I to obleceni je levne, kdyz clovek nekupuje znackove (to jsem ja – me znackove obleceni vubec nelaka).
    A public schools – to je docela prusvih. My tu v okoli mame par docela dobrych, ale to vis, privatni by byly lepsi. Do preschool deti jeste nechodi, protoze kdybych je tam dala a sla na part-time pracovat, tak bych nakonec stejne jeste platila vic za pre-school. Proste tu chybi statni skolky, co?

  • Eva Z January 12, 2011, 1:58 pm

    Tano, to mas pravdu, na obleceni se fakt usetrit da a i treba znackove se da koupit za dobre ceny treba v outletu a kolikrat za lepsi ceny nez neznackove treba v JCPenney. Za auto se take da skvele usetrit, kdyz nekoupis nove, za rok ci dva hodnota stejne pada na polovinu a cena se snizuje o hodne, stejne tak na baraku, kdyz ti nevadi trochu commute a nebo nemusis byt v nejvic “posh” oblasti, tak jsou ceny take treba tretinove za stejnou velikost i vybaveni (z vlastni zkusenosti). My mame tady v Dallasu a okoli pry dobre public schools, ale zalezi ktere ISD samozrejme a v ktere oblasti. Pry se da ale vybrat a je jich dost, takze v tom mam asi stesti, i kdyz to zatim nepotrebuji.

  • Lanie January 12, 2011, 2:03 pm

    Tani,

    ano, jedlo je lacne, aj oblecenie. Aj na znackove handry sa daju najst dobre akcie.

    Myslim, ze v tych statnych skolkach by to vyzeralo rovnako ako v statnych skolach:) To je fakt, pokial sa vam to z financnej stranky neoplati, aby si pracovala (aj ked zo stranky sebarealizacie by sa to asi oplatilo), tak je lepsie, ked si doma.

  • Lanie January 14, 2011, 7:53 am

    Este mi neda nenapisat jeden postreh pre tie, ktore su v USA na materskej x rokov: maju vasi manzelia pracovnu zmluvu? Hmmm, myslela som si. Takze zajtra uz pracu nemusia mat. A bez prace nie je ani zdravotne poistenie. Pooof. Just like that. Nevedela by som zit s oblacikom nad hlavou a spokojne s tym, ze mam doma 1+ deti a vsetko zavisi od toho, ci manzela vyhodia z prace alebo nie. Postavit vlastne deti do takejto riskantnej pozicie, na to by som nemala gule. A nie je to fer ani voci manzelovi. Tak, ako kryje on mna, mam potrebu kryt ja jeho. Toboz, ked ma clovek rodinu. Aky je vas backup plan? Medicaid a food stamps?

  • Eva Z January 14, 2011, 8:00 am

    Lanie, to je snad jasne, ze clovek ma pracovni smlouvu (i pres ni te muzou klidne vyhodit tak jako tak a jen ti daji male odstupne) a taky neco v bance, jinak to nejde, pak treba zaplati COBRA aby mel pojisteni, dokud si nenajde neco noveho. Proc si myslis, ze to nikdo nema a nikdo na to nemysli? Leda tak pokud nekdo pracuje na cerno, ale o tom tu snad nemluvime, ne? Ne kazdy ale zije z ruky do huby, jak se to u nas rika, a klidne si tedy muze dovolit, aby zena zustala doma na materske nebo v domacnosti.

  • Lanie January 14, 2011, 9:18 am

    Eva, neviem, kde byvas ty, ale ja si nespominam, zeby sme niekedy s manzelom mali pracovnu zmluvu, kde by stalo nieco ine ako to, ze clovek je zamestnany na “will”, co znamena, ze hocikedy mozes odist ty a hocikedy ta mozu prepustit oni… A to sa bavime o jednej z top firiem. Nie je tam ziaden datum, dokedy ta budu drzat. Ja by som nemusela napriklad chodit do prace vobec, ale prave kvoli tomu, aby ste boli kryti z oboch stran, chodim. Manzel by nas z $15,000 cisteho za mesiac uzivil…

  • Eva Z January 14, 2011, 9:42 am

    Ano, samozrejme ti nikdo neda smlouvu na datum, do ktereho te budou zamestnavat. To jsi nejak nevysvetlila, kdyz jsi se zminovala o te pracovni smlouve…Mozna ze na Slovensku to tak je, ale tam ja nikdy nepracovala. Ale pokud mas kontrakt vUSA, tak v nem je take vetsinou napsano, ze pokud te vyhodi, tak ti take daji odstupne. A nebo neni, zavisi na firme a jak si to dojednas. Take nemusis cekat az te vyhodi, ale koukat po jinych mistech. No a musis mit backup plan, v tom mas pravdu. Ja bych doma asi take nezustala, ale nekdo to udela a je rad. Kdyz tvuj manzel vydelava tolik tak byste take mohli neco usetrit a pak by jsi doma mohla zustat v klidu, tak to take lide delaji. Pak se vratit do kariery je tezke, ale jsou i jine moznosti. Muzes podnikat, atd. Nevim, neodsuzovala bych lidi, co zustanou doma a venuji se detem. Urcite si to take poradne promysleli a zvazili rizika.

  • Lanie January 14, 2011, 10:04 am

    O mne predsa nepisem, my sme ok… Vsetky tri vysoke skoly som si hradila v cash, nemame ziadne dlhy… Manzel pracuje aj vzdy pracoval v USA pre top firmy, pretoze je spicka vo svojom obore. My setrime, neboj, uz by sme to mohli kludne aj zabalit a ist do dochodku… Ja pisem o tom, ze je vzdy lepsie, ked pracuju dvaja a obaja maju benefits. Nespoliehat sa iba na jedneho. Hlavne, ked chlap zaraba len tolko, ze ledva prezivaju. Do podnikania sa velmi nehrniem, potom je clovek v praci 24 hodin denne… Ano, na Slovensku je pracovna zmluva aj na dobu urcitu.

  • Tanja January 14, 2011, 2:14 pm

    co se tyce zdravotniho pojisteni, muj manzel ma svuj vlastni byznys, takze my mame ‘high-deductible insurance’, takze taky nic moc 🙁

  • Monika January 16, 2011, 11:57 pm

    Tak ted jsem uplne v soku, po tech letech vubec netusim, ze mohu pobirat prispevky z CZ.Nezalezi to nahodou na prijmu? Ja na ne nemela narok uz ani v cechach, kdyz se dcera narodila, prijem byl vyssi nez 2.4 ziv. minima .Nebo tu mluvite o necem jinem?
    Jinak stejne osobne myslim,ze penize dan. poplatniku maji zustat tam, kde jsou placeny.

  • Tanja January 17, 2011, 2:41 pm

    Ahoj Moniko,
    ne ne, nezalezi no na prijmu. Jestli jses proste doma s detmi, tak pridavky pobiras. Deti se ale nejdriv musi stat ceskymi obcany (a mohou si samozrejme take nechat Americke obcanstvi). Je to bohuzel hrozne dlouhy proces….ale vyplati se to!

  • Vlastimil January 17, 2011, 4:28 pm

    Detske pridavky by se mely zrusit. Kdo si nemuze dovolit mit deti, nemel by je mit.

  • Vlastimil January 17, 2011, 7:21 pm

    Nevim , kde bydlite, my mame dobre verejne skoly, prece platime takove dane z nemovitosti ne?
    Proste za malo penez, malo muziky… A kdyz hodne zaplatite na danich , tak budete mit i dobrou skolu “zadarmo” . A soukrome skoly nejsou zaruka, ze kvalita bude o hodne vetsi. Ostatne, skoly v USA by meli zrusit, vcetne universit. Jak je to mozne, ze skoro vsude, kde musi clovek pouzivat mozek, tak jsou tam cizinci…. Kde jsoy vsichni ti, co vystudovali “prestigous university” ? Vidim, ze jsem se trochu uchylil od tematu :))) Skolni system je uplne “messed up” v USA…. a to vi i vetsina rodilych Americanu…..

  • Lanie January 18, 2011, 6:46 am

    Deti ti odidu z domu a ty budes calovat vysoke dane az kym nevystries brka… Nie som Americanka, aby som si kupila tristvrte milionovy barak, platila horibilne dane a do prace chodila len na to, aby som zarobila na byvanie…

    Ta sukromna skola, ktoru sme si vyhliadli, je dobra. 100 percent bielych a skvely ucebny plan.

  • Eva Z January 18, 2011, 7:03 am

    Lide nezustavaji v baracich dozivotne, ale obcas se i stehuji… Ale hlavne ze je skola plna bilych, to musi opravdu svedcit o kvalite….wow.

  • Lanie January 18, 2011, 8:54 am

    … Nechcelo by sa mi cely zivot kocovat a predavat splateny barak… Momentalne sa ludia o domy nejdu potrhat. Platit niekde cele roky obrovsku mortgage a potom zacinat odznova.

    Napisala som, ze maju dobre curriculum… U nas je tolko Hispancov, ze je to veru wow, ked niekde nie su.

  • Vlastimil January 18, 2011, 5:21 pm

    Skola plna bilych neni zaruka kvality… jestlio bude plna white -trash, tah kvalita bude takova, jako
    vyzdoba traileru. I kdyz je pravda, ze v sotatnich pripadech skola opavdu muze be “living hell”….
    Pracoval jsem v takovem meste, kde se lidi mrtvi rano valeli na silnici a policajti nosili kulomety….ani si nechci predstavit uroven te skoly …barvu at si kazdy domysli

  • Lanie January 19, 2011, 1:06 pm

    Vlastimil, ver mi, ze svoje dieta medzi white trash neposlem. Tusim si trochu pobral z tej americkej mentality, stale si melies dokolecka svoje.

  • Lanie January 19, 2011, 1:09 pm

    Vlastimil, ver mi, ze svoje dieta medzi white trash neposlem. Mimochodom, pocul si, aby trashaci mali $2000 dolarov mesacne nazvys, aby zaplatili jednemu dietatu skolu? Ja nie…
    Tusim si trochu pobral z tej americkej mentality, stale si melies dokolecka svoje, nech clovek napise, co napise.

  • Lanie January 19, 2011, 1:09 pm

    Vlastimil, ver mi, ze svoje dieta medzi white trash neposlem. Mimochodom, pocul si, aby trashaci mali $2000 dolarov mesacne nazvys, aby zaplatili jednemu dietatu skolu? Ja nie…
    Tusim si trochu pobral z tej americkej mentality, stale si melies dokolecka svoje, nech clovek napise, co napise. Skoda reci.

  • Vlastimil January 19, 2011, 1:52 pm

    Lanie, co se ti nelibi na americke mentalite? Americka mentalita neexistuje. Zalezi na tom v jake socialni vrstve se pohybujes . Ja se pohybuji v prostredi, kde lidi rikaji co si mysli, at se ti to libi nebo ne…
    Odkud si vzala, ze si melu dokolecka to svoje? vzdyt jsem napsal jen tri prispevky a kazdy na jine tema… nebo jsi si toho nevsimla?

  • Vlastimil January 19, 2011, 2:00 pm

    Lanie, proc jsou ty tri tve posledni prispevky skoro stejne? Zadrhla se ti klavesnice? :))
    Mimochodem, white trash neznamena “chudy clovek” . White trash muze byt i bohaty, je tu pro to
    vyraz “white trash with money”…. Na druhe strane chudy chlovek nemusi byt white trash, ale naopak velice slusny a vychovany clovek. Treba cely Holywood (zvlaste herecky) jsou ukazka typickych white trash…
    Jsou chudi? Nejsou. Muzou poslat sve deti do soukromych skol? Muzou. Ale do takove skoly, kde jsou deti takovych rodicu, bych rozhodne deti neposilal……

  • Vlastimil January 19, 2011, 2:02 pm

    Tanja, napsala jsi: “this post is going to be VERY boring…”. To vubec neni pravda 🙂 🙂

  • Tanja January 19, 2011, 2:49 pm

    Vlastimile, pravda, pravda – 48 komentu o nudnych formularich :))

  • Vlastimil January 19, 2011, 7:34 pm

    Jeste nez pujdu spat, tak to ze sebe musim dostat :))
    1) Neni drahe mit deti, mozna i levnejsi, nez mit psa. To, ze deti jsou drahe, je vymluva. Jak je to mozne, ze
    nejvice deti maji vzdy ti nejchudsi a nejtmavsi?
    2) Clovek nemusi mit $15000 cisteho , aby manzelka nemusela pracovat… Moje nepracuje , a jde to.
    3) Clovek nemusi davat deti do soukromych skol , aby deti meli kvalitni vyuku
    4) Kdyz nekdo vydelava $15000 mesicne, tak samozrejme nebydli tam, kdejsou spatne verejne skoly.
    Takovi vetsinou zijou v miste, kde verejne skoly predci kvalitou mnohe soukrome.
    5) Usetrit na jidle se da (kupujte “manager’s special” ), oblecelni se da koupit za 20% “normalni” ceny,
    hamburgery muzou byt is za 99centu.
    6) Nevim , jak jinde, ale kdo v tom umi chodit, tak v New Jersey deti muzou dostat zdravotni peci
    zadarmo a v nemocnici nesmi odmitnout nezbytnou peci….
    7) Rodinne pridavky jsou komunisticky vymysl…
    8) Nekolikarocni matersa dovolena by se v USA obratila proti zenam. Proste by je firma se bala je
    zamestnat a vsechny moje spolupracovnice by byly stare protivne baby ….

  • Vlastimil January 19, 2011, 7:38 pm

    Priklad bohateho white trash je “Dog, bounty hunter” …..cela jeho rodina je takova, ze bych mojim detem nedovolil si s nimi hrat na pisku :))

  • Lanie January 20, 2011, 1:31 pm

    Klavesnica sa mi nezadrhla, to blbol internet.
    Diky za vysvetlenie pojmu white trash. Manzel zije v USA 20 rokov, uz ma o tom stihol poucit, ale aj tak dik.
    1.) Pretoze ti najchudobnejsi nemaju co stratit, o ich decka sa stara stat (my). Je rozdiel medzi robenim deti a deti mat a starat sa o ne… Myslis, ze tu spodinu zaujima, aby sa ich dieta malo dobre? A nemyslim tym len peniaze.
    2.) Tvoja manzelka asi nie je ambiciozna ako ja:) Mam vzdelanie, nuz sa ho snazim vyuzit. Este som dost mlada na to, aby som manzela vitala den co den doma v teplakoch a nemala mu co povedat okrem toho, co robili susedia… Nechcem zakrniet. Sused inzinier ma 50 rokov, jeho zena v zivote nepracovala. Sused prisiel o pracu predminuly rok, mila susedka isla do prace. Keby pracovala predtym, boli by uz “all set”. Ja sa rada ucim na chybach inych. Ak by si prisiel o pracu a benefits, asi by pani manzelka musela prezehlit kostym. Nemohla by som zit zo dna na den a verit, ze manzelova praca je tu navzdy. Nespadla som z ceresne.
    3.) To neviem, prestudovala som si mnohe studijne plany na nete a vzdy si myslim, ze my sme sa toho v skole ucili podstatne viac. 12 predmetov rocne na Slovensku versus 4 predmety v USA.
    4.) Mame krasne byvanie, ale nebyvame v najdrahsej lokalite, mali sme dost rozumu v hlave, aby sme odmietli platit $5000 mesacne za mortgage sto rokov pred tym, nez sa nam narodi prve dieta.
    5.) a 6.) asi neplatilo mne… My na jedle nesetrime.
    7.) Suhlasim.

    Niekolkokrat som napisala, ze som tu vyhliadnutu skolu posudzovala podla niekolkych kriterii, na co mi zakazdym odpises, ze to, ze tam su biele deti, nie je smerodajne. Tak pisem este raz – posudzovala som aj INE veci, NIELEN to, ci su tam biele deti.

  • Lanie January 20, 2011, 1:52 pm

    Ozaj, Vlastimil, prezradis, kolko mas rokov? Ak teda chces…
    Kto je “Dog”, to neviem, TV nepozeram, vlastne ju ani nemame zapojenu, venujem sa inym aktivitam. O hercoch (az na par vynimiek) si nemyslim, ze su superludia. Mnohi z nich nemaju ziadne vzdelanie a IQ hojdacieho konika. U nas sa tomu hovori primitivovia, takych je vsade dost.

  • Vlastimil January 20, 2011, 6:13 pm

    Lanie, zacinas mi byt sympaticka, ale asi jsi jeste nikdy v zivote nedostala pres “hrebinek” :)) Ja zacinal v USA jak se rika, s jednim dolarem v kapse…. Nekolikrat jsem ztratil praci, musel jsem spolknout fakt, ze zamestnavatele vyuzivali toho, ze mi sponzorujou zelenou kartu a delali si se mnou co chteli, nez jsem se nastval a najal advokata , a jak se rika, penize hybou svetem….a zelena karta byla temer okamzite, … ale to, ze jsem zazil dost drsne dny, tak divam se na situaci s prehledem a mozne s vetsim respektem nez ty…
    Moje manzelka nepracuje, protoze by se nam to nevyplatilo, tech par set nebo tisic (kdo ty papiry ma porad pocitat) navic, co by manzelka vydelala nevyvazi skutecnost, ze se starala o deti a deti se vraceli domu, kde pachlo dobre jidlo a byl pocit domova a bezpeci. Televizi zapojenou mam, divam se na Glenn Beck, Sara Palin, Rush Limbo, prumerni lide jim rikaji “krajni pravice”…..Televize me dava dozhled, a kdyby nebyla televize, ani bych nevedel, ze nas president je komunisticky idiot ….Ja bydlim na samote a mam pocit, ze sousedi jsou strasne blizko …. Muj vek chces vedet? No tak mam pres pul stoleti a jsem tak konzervativni, ze kdybych zavedl vsechno, co bych chtel, tal by bylo veselo :)) Az budes v NYC, dej vedet, dame kafe

  • Tanja January 21, 2011, 11:58 am

    Tady se musim zastat (uupps, nejdriv jsem napsala ‘zasrat’ :0)) Vlastimila. S tim, ze by zeny mely byt doma s detmi co nejdele, aby mely ditka zazemi, uplne souhlasim. Lanie, neurazela bych Vlastimilovu manzelku, ze neni ambiciozni. Za prve to neni slusne a za druhe usuzujes, ze nema ambice a to samozrejme nemusi byt pravda. Asi vi, co je v zivote dulezite – ne prace a kariera, ale tvoje rodina a tvoje deti. Ono to take muze dopadnout tak, ze v padesati budes mit budes mit super karieru, ale deti ti budou delat nekde za skolou drogy, at uz sly do privatni skoly nebo ne. Proste na ne rodice nemeli cas a to se na detech ukaze.

    PS: Vlastimile, na Glenna Becka a Rush Limbo se taky koukame, ale zapomnel jsi se zminit o Ann Coulter!

  • Vlastimil January 21, 2011, 3:37 pm

    Tanjo, tys to tak napsala, jako ze jsi udelala nejaky hrdinny cin, ze jsi se me zastala, ale diky, je to “cute” :))
    Samozrejme se na Annu taky koukam, je to fajn zenska, mnohym neprijemna :)) A jeste take sleduji, co Ron Paul rika 😉 Ale to uz s pridavkama na deti nema co delat…..
    A Lanie me nicim neurazila, ja ten zivot uz neberu tak vazne, takze me muze clovek urazit jen tim, ze bez dovoleni vypije moje pivo… Jsem tovy ten majetnicky typ…

Leave a Comment